Basın Açıklaması : 28 Mart 2012Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili EKONOMİDE RİSKLER BİRİKİYOR
Hükümetin ekonomik performansını nasıl değerlendireceğiz. Bakacağız yapacağım dedikleri ile yaptıklarını karşılaştıracağız. Bakalım son OVP’ de neler öngörülmüştü. Neler oldu. 2009 yılından buyana yapılan OVP’ler öngörülen ve tahmin edilen büyüklüklerin neredeyse hiçbirisi tutmadı. Dünya ekonomisinde OVP’den en fazla sapan ülkelerden birisi olduk. Bu öngörüsüzlüklerin hepsine de küresel kriz bahane edildi. Şimdi de petrol fiyatları bahane ediliyor. Hep bir bahane bulunuyor. Bu hükümetin adı Bahaneci Hükümet. OVP’nin en önemli hedefi; GSMH’nin %10 gibi yıkıcı bir seviyeye ulaşmış olan cari açığın düşürülmesi ve sürdürülebilir hale getirmesi idi.Cari işlemler açığının 2011 yılında milli gelirin yüzde 9,4'üne ulaşması, 2012’de yüzde 8'e, 2013 yılında yüzde 7,5'a, 2014 yılında yüzde 7'ye düşürülmesi öngörülmekte idi.. Ancak ne oldu, 2011 yılında GSYH’nın %10 seviyesinde 77 milyar dolarlık cumhuriyet tarihinin cari açık rekorunu kırdık. 2012 Ocak ayı rakamları da son 12 aylık açığın bu seviyesini koruduğunu gösteriyor. 2011 yılının son çeyreğinde başlayan cari açıktaki kısmi düşüş eğilimi 2012 yılında tekrar tersine dönmüştür. Petrol ve enerji fiyatlarındaki yükselişte bu gidişin daha da vahim bir hal alacağını göstermektedir.Ocak ayı rakamları Cari açık sorununun çözülemeyeceğini ortaya koymuştur. Gelelim enflasyona, OVP %5 öngördüğü enflasyon 2011 yılında neredeyse iki katına yükseldi. 2012 yılında çift haneli rakamlara ulaştı. İç talepteki yavaşlamanın enflasyonu müsbet şekilde etkilemesi gerekirken, enflasyon yüzde 10’luk seviyesinde halen devam ediyor.Petrol fiyatlarındaki artış enflasyonu olumsuz etkilemeye devam edecektir. OVP işsizlik azalmayacak deniyordu. TUİK rakamları azaldığını söylüyor. Kısa sürede işsizliği bu kadar düzelmesini hükümet bile öngörmüyordu. Belli ki TUİK tarafından yapılan Ütopik işsizlik hesaplarında bir karışıklık oldu. Sözde işsizlik tek haneli rakamlara inmiş (%9,6) seviyesine düşmüş. İşsiz kalıp köye dönenler tarımda istihdamı arttırmış, çalışmaktan vaz geçenler, yoksulluğu kader olarak seçenler işsiz sayılmaktan çıkmış. Gençler arasındaki işsizlik yaklaşık %25, her dört gençten biri işsiz, bu durumda, bu durum o acıdığımızkrizdeki Avrupa ülkelerinden(Portekiz’de %13,6),( Yunanistan’da bile %23) bile fazla. 35-54 yaş grubunda işsizliğin 2 katına yükseldiğini TOBB Başkanı söylüyor. Bu, ailelerin giderek zorlanmaya başladığını gelecek açısından yapısal problemlerin ortaya çıkmasının kaçınılmaz olduğunu açıkça göstermektedir. Kamu dengesinde bakalım neler olmuş Şubat ayı bütçe gerçekleşmeleri vahim. - 2011 YILI ŞUBAT AYINDA 988 MİLYON TL FAZLA VEREN BÜTÇE, 2012 YILI ŞUBAT AYINDA 2,6 MİLYAR AÇIK VERMİŞ. - FAİZ DIŞI FAZLA 1,2MİLYAR TL AZALMIŞ. - 2012 YILI ŞUBAT AYINDA BÜTÇE GELİRLERİ 12,1 ORANINDA ARTMIŞ - BÜTÇE GİDERLERİ İSE YÜZDE 28 ORANINDA ARTMIŞ - VERGİ GELİRLERİ YÜZDE 7,8 ORANINDA ARTMIŞ FAİZ HARİÇ BÜTÇE GİDERLERİ İSE YÜZDE 23,8 ARTMIŞ, - YANİ BÜTÇEDE DE HESAPLAR ŞAŞMIŞTIR Son olarak Bir reyting kuruluşu (FITCH) Türkiye’yi gelişmekte olan piyasalar arasında en riskli ülke olarak gösterdi. Sayın Başbakan ve Ekonomi yönetimi çok kızdı. “Bir cari açıkla bu söylenmezki” dendi. Türkiye’nin sorunu bir tek cari açık olsa, tabi ki söylenmezdi ama cari açığın giderek büyümesi uygulanan ekonomi politikalarının ülke gerçeklerine uygun olarak yürütülemediği anlamına gelir. Zira yurt dışında yapılan yorumlarda Türkiye ekonomisi sağlıklı büyümüyor giderek ısınıyor denilmektedir. Cari açık %10’ların üzerine seyreder, birde bütçe açığı, enflasyondaki yükseliş ve iç talebe dayalı büyüme frenlenemezse alevler bacayı sarabilir.
Tasarruf oranları S.O.S veriyor. Tasarruf oranlarındaki gerileme Türkiye ekonomisi için S.O.S veriyor. Önümüzdeki süreçte yapmamız gereken şu an yüzde 12,7’ye inen tasarruf/GSYH oranını gelişmekte olan ekonomilerin ortalamasına çıkarmaktır. Yurtiçi tasarruflarda 2002 yılından bu yana önemli bir düşüş yaşandı. 1990’larda GSYİH’nın ortalama yüzde 23,5’ini oluşturan yurtiçi tasarruflar yüzde 12,7’ye kadar geriledi. Türkiye’nin tasarruf oranı gelişmekte olan ülkelerdeki %20-%30 civarındaki tasarruf eğilimiyle karşılaştırıldığında çok düşük kalmaktadır. Tasarruf eğilimindeki gerileme kamudan ziyade özel kesimin tasarruf oranının azalmasından kaynaklandı. Özel kesim tasarruf oranı 2000 başındaki %25’lerden %12’lere geriledi. Düşük tasarruf oranları Türkiye’de yüksek büyümenin sürdürülebilirliğini tehlikeye atıyor. Tasarrufların yetersizliği, gelişmekte olan bir ülke için yatırımların daha fazla dış finansmanla gerçekleştirilmesi anlamına geliyor ve bu durum büyümenin sürdürülebilirliği açısından önemli riskler yaratıyor. Yapılan simülasyon çalışmaları küresel risk iştahındaki bozulmaya paralel sermaye girişlerinin azalması veya tersine dönmesi durumunda yatırımların duracağını ve döviz borcu yüksek şirketlerin mali durumlarının bozulacağını göstermektedir. Nitekim Bu yıl iç talebin dengelenmesi lazımdı. OVP hedefleri de bu yönde idi ancak ne olduysa sayın bakanlar bunun yerine yüksek büyüme, enflasyon, yüksek cari açık ve sıcak para yolunu seçti. Ülkemiz sanki seçim atmosferinde… Ya da arifesinde… Uygulanması gereken makro politikalar yerine yapılmaması gereken hatalar tekrarlanıyor. İç talebi, büyümeyi, cari açık, faizler ve fiyatları kontrol altında tutacak, iç tasarruf oranlarını arttıracak yapısal tedbirler yerine yapay ve hormonlu büyüme sıcak para tercih ediliyor. Yapılan siyasi tercihler nedeniyle ekonomide riskler birikiyor. Merkez Bankası, rezervlerin erimesi pahasına, yasasında ve resmi olarak izlediğini açıkladığı para politikasında belirtilmemesine rağmen döviz kurunu belirli bir seviyede tutmaya çalışmıştır. Şu ana kadar izlenen bu politikanın, rezerv kaybı yoluyla Türkiye ekonomisi üzerindeki maliyeti yaklaşık 20 milyar ABD doları olduğu herkes tarafından konuşulmaktadır. Rezerv kaybının önüne geçilebilmesi için alınan TL zorunlu karşılıkların döviz ve/veya altın şeklinde tesis edilmesine imkan sağlanması önleminin sağlayacağı tahmin edilen yaklaşık 6 milyar ABD Doları’dır. Dolayısıyla kaybedilen 20 milyarın bu şekilde sağlanması mümkün değildir. İzlenen politikaların yüksek maliyetine karşılık sağladığı faydanın boyutu oldukça tartışmalıdır. Merkez Bankası şu an itibarıyla asıl hedefi olması gereken fiyat istikrarına yeniden odaklandığı izlenimini verse de izlediği bu politikalar nedeniyle kaybettiği kredibilite ve piyasa güveni, ülke için ilave bir maliyet unsuru olmasının yanı sıra Bankanın bundan sonra işini çok daha zorlaştıracaktır. Son açıklanan PPK kararında belirtildiği üzere, parasal sıkılaştırma yapma yönünde politika izleyerek enflasyon hedeflemesin yeniden merkez bankasının ana gündem maddesi olduğu izlenimi olmakla birlikte, kaybedilen kredibilitenin piyasa beklentilerini oldukça olumsuz etkilediği ve uluslararası piyasalardaki belirsizliğin bütün şiddetiyle devam ettiği göz önüne alındığında merkez bankasının bu konuda başarılı olma ihtimali çok düşüktür. İran ve Suriye krizlerinin bütün şiddetiyle sürdüğü göz önüne alındığında, petrol fiyatlarındaki yukarı yönlü gidiş olasılığın oldukça fazla olduğu açıktır. Bu durumun hem enflasyon üzerinde hem de cari açık üzerinde yaratacağı olumsuz baskı doğal olarak enerjiye bağımlı bir gelişmekte olan bir ülke için büyük tehlike arz etmektedir. Büyüme yavaşlaması açık ve seçik görülmesine rağmen, faiz indirilememiştir. Çünkü enflasyon yüksektir. Krediler yavaşlamakta fakat zorunlu karşılıklar indirilememektedir. Nedeni ise, farklı nedenlerden dolayı cari açığın hala yüksek seyretmesidir.
EMİN HALUK AYHAN Tarafından Yapılan Basın AçıklamalarıMilliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın yapmış olduğu yazılı basın açıklaması. 15 Şubat 201715 Şubat 2017Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın “Hükümet resmi belgede tahrifat yaparak ekonomideki gerçekleri gizliyor mu?” başlıklı yazılı basın açıklaması. 13 Ekim 201514 Ekim 2015Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı - Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk Ayhan'ın Yapmış Oldukları Basın Toplantısı. 22 Eylül 201422 Eylül 2014Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Araştırma-Strateji Geliştirmeden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı - Denizli Milletvekili Emin Haluk Ayhan'ın Yapmış Olduğu Basın Toplantısı. 25 Ağustos 201427 Ağustos 2014Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 6 Ağustos 201406 Ağustos 2014Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 25 Temmuz 201425 Temmuz 2014Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 19 Eylül 201319 Eylül 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 15 Ağustos 201315 Ağustos 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın yapmış olduğu yazılı basın açıklaması. 2 Ağustos 201303 Ağustos 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 13 Haziran 201313 Haziran 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 2 Haziran 201303 Haziran 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı metni. 16 Mayıs 201316 Mayıs 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın “Çekilme süreci” ile ilgili yapmış olduğu yazılı basın açıklaması. 26 Nisan 201326 Nisan 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 25 Nisan 201325 Nisan 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 11 Nisan 201311 Nisan 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı. 3 Nisan 2013
03 Nisan 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın TBMM’de yapmış olduğu basın toplantısı metni. 7 Mart 201307 Mart 2013Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk AYHAN’ın yapmış olduğu basın toplantısı metni. 28 Mart 201228 Mart 2012Detay İçin Tıklayınız Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkan Yardımcısı – Denizli Milletvekili Sayın Emin Haluk Ayhan’ın yapmış olduğu basın toplantısı. 22 Mart 201222 Mart 2012Detay İçin Tıklayınız Hükümete kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi veren kanun ve buna istinaden çıkarılan kararnameler MHP Genel Başkan Yardımcısı ve Denizli Milletvekili Emin Haluk Ayhan, parlamentoda düzenlediği basın toplantısında hükümete kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi veren kanun ve buna istinaden çıkarılan kararnameler hakkında değerlendirmelerde bulundu. 07 Mart 2012Detay İçin Tıklayınızİthalat Hakkında MHP Genel Başkan Yardımcısı Emin Haluk Ayhan parlamentoda düzenlediği basın toplantısında, "İthalat korku filmi gibi. Cari açık nereden geldiği belli olmayan gelirlere emanet." diye konuştu. 22 Şubat 2012Detay İçin TıklayınızTürkiye enerji krizinin eşiğindedir Ayhan son zamanlarda farklı bakanlardan yatırım teşvikleri konusunda farklı süre ve yorumlar duyduklarının altını çizerek, teşvik hususunda iktidarın şeffaf olması gerektiğini ve muhalefetle fikir alışverişinde bulunarak müşterek politikalar oluşturması gerektiğini de sözlerine ekledi. 16 Şubat 2012Detay İçin TıklayınızAKP hukuk nizam tanımamakta, dilediği gibi her olayı dikte ettirmekte ve baskı uygulamaktadır MHP Genel Başkan Yardımcısı Emin Haluk Ayhan, parlamentoda düzenlediği basın toplantısında TBMM Genel Kurulunda dün yaşanan gerginliğe ilişkin, ''AKP hukuk nizam tanımamakta, dilediği gibi her olayı dikte ettirmekte ve baskı uygulamaktadır'' dedi. 09 Şubat 2012Detay İçin Tıklayınızİhracat Rekoru Yanıltmaca 2008 yılı seviyesinden sadece iki milyar dolar daha fazla ihracat yapılmış, ama 40 milyar daha fazla ithalat yapılmıştır. 36 milyar daha fazla ticaret açığı verilmiştir. Bu rekora sevinmek mümkün değildir... 09 Ocak 2012Detay İçin TıklayınızEkonomi Yönetimi Hayal Taciri Türkiye’nin 2012 yılına kadar olan dönemdeki ekonomik hedeflerini ve uygulanacak politikaları içeren orta vadeli program nihayet açıklanabilmiştir. Bu Program ekonomik aktörlerin tamamının iyi de kötü de olsa fark etmez yeter ki açıklansın dediği bir programdır. 19 Eylül 2009Detay İçin TıklayınızAKP Krizin Merkezini ABD'den Türkiye'ye Kaydırdı Ülkeyi siyasal, sosyal ve ekonomik olarak yönetemeyen ve kaosa sokup bundan fayda uman beceriksiz AKP hükümeti, teğet, tünel, türbülans gibi kendilerinin bile inanmadığı kelimelerin arkasına saklanıp vatandaşı oyalamayı bırakmalı ve bir an önce vatandaşın gerçek gündemine dönmelidir. 01 Temmuz 2009Detay İçin TıklayınızBu Hükümet Ekonomide De Yok Hükmündedir İş çevreleri artık hükümetten ümidini kesmiş IMF'e bel bağlamıştır. Milletimiz 29 Mart'ta AKP hükümetine hak ettiği dersi verecek, memleketimizin aydınlık geleceğinin önünü açacaktır. 14 Mart 2009Detay İçin TıklayınızHükümet Fırsatı "Krize" Çevirdi" Türk milleti tarafından sahiplenecek içerikli bir program uygulanmasına ihtiyaç vardır. Türkiye ekonomisinin krizdeki diğer ekonomiler yanında göreli olarak cazibe yaratmaya devam etmesinin tek yolu budur. 13 Şubat 2009Detay İçin Tıklayınız |